Wednesday 30 May 2012

Apa itu “Elektrik” dan "Electronik"

Elektrik ialah pengaliran elektron di antara dua titik, apabila terdapat perbezaan tekanan di antara dua titik itu. 
Semua jirim terdiri daripada beribu-ribu atom. Di pusat atom terletak nukleus. Di keliling nukleus ada kumin dinamakan elektron. Elektron ini berlegar mengelilingi nukleus seperti planet berlegar mengelilingi matahari. Tiap-tiap elektron membawa satu cas negatif. Jika sesuatu atom seperti karbon mempunyai enam elektron jadi atom ini mempunyai enam cas negatif. Tetapi pada keseluruhannya atom adalah neutral iaitu tidak mempunyai cas. Ini menunjukkan nukleus mesti ada enam cas positif untuk mengimbangkan enam cas negatif.

Elektronik adalah yang menggunakan transistor dan dioda sebagai komponennya, yang dikembangkan menjadi IC,(Integrated Circuit). Elektronik adalah alat yang dibuat berdasarkan prinsip elektronika serta hal atau benda yang menggunakan alat tersebut dan antara lain dapat digunakan pada:elektronik konsumen, alat elektronik untuk penggunaan pribadi dan sehari-hari.
Selanjutnya boleh diperolehi dari website berikut:http://ms.wikipedia.org/wiki/Elektronik



Bagi Saya.......Electroink itu adalah amat penting dalam kehidupan seharian kita....Electrik dan Electronik itu adalah sama pentingnya.........

Jenis-jenis komponent elektronik secara ringkasnya...
 
  • Diod memancar cahaya (LED)
  • Perintang
  • Suis
  • Kapasitor
  • Transistor

      Komponen–komponen elektronik yang digunakan

            Boleh dikategorikan kepada dua iaitu komponen pasif dan komponen aktif



Komponen pasif

Ø  Komponen elektronik yang asas

Ø  komponen yang tidak menghasilkan tindak balas seperti mengeluarkan cahaya,bunyi,haba atau gerakan apabila menerima arus elektrik contohnya

      suis,kapasistor dan perintang.



Komponen aktif

Ø  komponen yang menghasilkan tindak balas apabila diberikan arus elektrik.

Ø  Contoh komponen adalah seperti Diod pemancar cahaya (L.E.D), Diod 

      Transistor, Pembesar suara dan Buzzer.


Penilaiaan





1.Namakan komponen elektronik dan lukis simbolnya?

                                             A            B              C                 D                 E

 2. Nyatakan nilai perintang yang berikut dengan menggunakan kod warna perintang.Tunjukan  langakah-langkah pengiraan di ruang yang disediakan.
     


3.Nyatakanwarna jalur-jalur perintang yang mempunyai nilai berikut:








 

Slide Saya

Electronik dan Pendidikan






Thursday 24 May 2012

Aktiviti Pengajaran dan Penbelanjaran


 PENGENALAN Set Induksi (5 minit)

Soalan:
Apakah yang terkandung dalam badan manusia yang membolehkan badan kita berfungsi?

Aktiviti  Guru 

 Guru meminta pendapat pelajar mengenai apa yang boleh merekajawap berkenaan soalan tersebut dan bertanyakan murid  jawapan kepada soalan tersebut. Guru akan menunjukan jawapan selepas pelajar menjawap. Pelajar yang menjawap dapat ganjaran (pensil 2B).Guru akan memperkenalkan tajuk pengajaran hari ini.

Aktiviti  Murid

Pelajar memikirkan jawapan kepada soalan yang diberikan dan memikirkan tajuk yang bersaskan kepada soalan  yang diberikan. Beberapa pelajar akan berani  cuba menjawapnya.

Catatan/ Kaedah P&P

Paparan soalan pada power point. Bbm:power point

PENYAMPAIAN 
Langkah 1 (20 minit)
ISI KANDUNGAN
Jenis-jenis Komponen elektronik
  • Diod memancar cahaya (LED)
  • Perintang
  • Suis
  • Kapasitor
  • Transistor
·         Buzzer
AKTIVITI PELAJAR
1)       Pelajar akan melihat nota .
2)       Pelajar melihat  akan barang-barang elektronik dan komponen yang ditunjukkan.
3)       Pelajar akan melihat Power point sambil mendengar penerangan guru.
      akan menyoal jika tidak faham. Paparan gambaran yang menunjukkan simbol      
       komponen elektronik di power point.
Bbm:
-nota rujukan
-contoh barang-barang elektronik dan komponen
1)       -power point


Langkah 2
(15 minit)
ISI KANDUNGAN
Fungsi komponen :-
  • Diod memancar cahaya (LED)
  • Perintang
  • Suis
  • Kapasitor
  • Transistor
  • Buzzer
AKTIVITI GURU
1)Guru menerangkan lebih jelas   mengenai Komponen elektronik
    mengikut fungsinya di Power  point.
2)Guru akan membahagikan murid  3 kumpulan.
3)Guru  akan menyoal beberapa soalan kepada kumpulan
   mengenai fungsi komponen yang terdapat dalam power point
   dan menyuruh pelajar menjawap di power point.
4)kumpulan yang dapat menjawap  guru akan memberikan ganjaran
 (pensil 2B)dan ucapan –ucapan yang memberikan semangat.


AKTIVITI MURID
1)Guru akan Pelajar menjelaskan  perkara yang mereka kurang jelas.
2) Pelajar mengingat kembali berkerjasama dalam kumpulan untuk menjawap   soalan
 yang terdapat dalam power point.
Bbm:
Power point         
Paparan gambaran yang menunjukkan fungsi  komponen elektronik
di power point saolan –soalan untuk 3 kumpulan tersebut.

PENGUKUHAN DAN PENILAIAN
(15 minit)
ISI KANDUNGAN
Penilaian dan pengukuhan
AKTIVITI GURU
1)Guru akan mengedarkan  lembaran yang mengandungi
   melabelkan simbol komponen dan  menyatakan fungsi komponen.
2)Guru akan membetulkan  kesilapan pelajar dan  memberikan semangat untuk                
     menjawap dengan betul.
AKTIVITI MURID
1)Pelajar akan menjawap soalan di lembaran.
 Bbm
-Lembaran

Penutup
(5 minit)
AKTIVITI GURU
1)Guru akan meminta murid secara rawak apa yang kelas
    telah dipelajari. Contoh:
Apakah yang telah dipelajari pada hari ini?
1.Jenis-jenis komponen elektronik.
2.Fungsi –fungsi komponen elektrik
.3.Simbol-simbol komponen elektrik.
4.Cara mengira nilai perintang.
AKTIVITI MURID
2.)Guru membuat kesimpulan
1)  pelajar memahami apa yang telah diajar Pelajar secara rawak
      menyatakan perkara-  perkara yang telah  dipelajari.