PENGENALAN Set Induksi (5 minit)
Soalan:
Apakah yang terkandung dalam badan manusia yang membolehkan badan kita berfungsi?
Aktiviti Guru
Guru meminta pendapat pelajar mengenai apa yang boleh merekajawap berkenaan soalan tersebut dan bertanyakan murid jawapan kepada soalan tersebut. Guru akan menunjukan jawapan selepas pelajar menjawap. Pelajar yang menjawap dapat ganjaran (pensil 2B).Guru akan memperkenalkan tajuk pengajaran hari ini.
Aktiviti Murid
Pelajar memikirkan jawapan kepada soalan yang diberikan dan memikirkan tajuk yang bersaskan kepada soalan yang diberikan. Beberapa pelajar akan berani cuba menjawapnya.
Catatan/ Kaedah P&P
Paparan soalan pada power point. Bbm:power point
PENYAMPAIAN
Langkah 1 (20 minit)
ISI KANDUNGAN
Jenis-jenis Komponen elektronik
- Diod memancar cahaya (LED)
- Perintang
- Suis
- Kapasitor
- Transistor
· Buzzer
AKTIVITI PELAJAR
1) Pelajar akan melihat nota .
2) Pelajar melihat akan barang-barang elektronik dan komponen yang ditunjukkan.
3) Pelajar akan melihat Power point sambil mendengar penerangan guru.
akan menyoal jika tidak faham. Paparan gambaran yang menunjukkan simbol
komponen elektronik di power point.
Bbm:
-nota rujukan
-contoh barang-barang elektronik dan komponen
1) -power point
Langkah 2
(15 minit)
ISI KANDUNGAN
Fungsi komponen :-
- Diod memancar cahaya (LED)
- Perintang
- Suis
- Kapasitor
- Transistor
- Buzzer
AKTIVITI GURU
1)Guru menerangkan lebih jelas mengenai Komponen elektronik
mengikut fungsinya di Power point.
2)Guru akan membahagikan murid 3 kumpulan.
3)Guru akan menyoal beberapa soalan kepada kumpulan
mengenai fungsi komponen yang terdapat dalam power point
dan menyuruh pelajar menjawap di power point.
4)kumpulan yang dapat menjawap guru akan memberikan ganjaran
(pensil 2B)dan ucapan –ucapan yang memberikan semangat.
AKTIVITI MURID
1)Guru akan Pelajar menjelaskan perkara yang mereka kurang jelas.
2) Pelajar mengingat kembali berkerjasama dalam kumpulan untuk menjawap soalan
yang terdapat dalam power point.
Bbm:
Power point
Paparan gambaran yang menunjukkan fungsi komponen elektronik
di power point saolan –soalan untuk 3 kumpulan tersebut.
PENGUKUHAN DAN PENILAIAN
(15 minit)
ISI KANDUNGAN
Penilaian dan pengukuhan
AKTIVITI GURU
1)Guru akan mengedarkan lembaran yang mengandungi
melabelkan simbol komponen dan menyatakan fungsi komponen.
2)Guru akan membetulkan kesilapan pelajar dan memberikan semangat untuk
menjawap dengan betul.
AKTIVITI MURID
1)Pelajar akan menjawap soalan di lembaran.
Bbm
-Lembaran
Penutup
(5 minit)
AKTIVITI GURU
1)Guru akan meminta murid secara rawak apa yang kelas
telah dipelajari. Contoh:
Apakah yang telah dipelajari pada hari ini?
1.Jenis-jenis komponen elektronik.
2.Fungsi –fungsi komponen elektrik
.3.Simbol-simbol komponen elektrik.
4.Cara mengira nilai perintang.
AKTIVITI MURID
2.)Guru membuat kesimpulan
1) pelajar memahami apa yang telah diajar Pelajar secara rawak
menyatakan perkara- perkara yang telah dipelajari.
No comments:
Post a Comment